Podzimní deprese – pro někoho mýtus a výmysl, pro jiné každoroční strašák. Ať tak, či tak, je pravda, že kratší dny, tma a zima mohou mít vliv na naši psychickou pohodu. Pokud do této skupiny lidí patříte, zkuste našich 11 tipů proti podzimní depresi a nenechte si podzimem vzít dobrou náladu.

1. Alkohol v malých dávkách, nebo raději vůbec

Kdo někdy nesáhnul po skleničce vína, když se cítil pod psa? Jenže jak je známo, jedna sklenička vína může vést k další a další… A najednou se utápíte nejen v alkoholu, ale také v slzách, vzpomínáte na své smutky a křivdy a ty pocity přiživujete třeba i tím, že se díváme na spokojenější lidi na sociálních sítí.

Pokud se v tom poznáváte a zároveň trpíte na podzimní deprese, schovejte alkohol hodně hluboko do skříně. Právě v tomto období by vám mohl uškodit více než jindy.

2. Spěte minimálně 7 hodin denně

Na podzim rozhodně neponocujte a dopřejte si vydatný spánek. V opačném případě si podle odborníků zvýšíte hladinu emocionálního (emočního) stresu až na trojnásobek! Výsledkem budou nejen přehnané reakce na situace, které jindy zvládáte, ale také vyšší riziko depresí.

Pokud se vám špatně usíná, sáhněte po bylinkových čajích. Na spánek nejlépe zabírají tyto bylinky:

  • heřmánek,
  • meduňka,
  • mučenka,
  • šafrán
  • či třezalka.

Skvěle funguje také horká koupel, relaxační vůně (vonná svíčka nebo aromalampa), větrání před spaním, čtení (třeba knížky Proč spíme, Matthew Walker) či meditace (bez mobilu a televize samozřejmě).

3. Víkendy věnujte svým koníčkům a relaxaci

Propadáte úzkostem a cítíte se sami? Zaměstnejte hlavu a hlavně investujte čas sami do sebe, nikoliv do druhých. Věnujte se ještě intenzivněji svým koníčkům a nebo se konečně pusťte do nových aktivit, které stále odkládáte ať už je to kurz angličtiny, sport, nebo třeba jóga.

Proti podzimní depresi bojujte dostatkem vlastních koníčků. Skvěle fungují meditace a jóga.

4. Pořiďte si lampu pro denní světlo

Podzim s sebou nese nejen barevnější přírodu, ale také dřívější tmu. A ta se na psychice dokáže pěkně podepsat. Pravděpodobně tím nejlepším řešením je lampa s denním světlem, která simuluje sluneční světlo.

Tzv. fototerapie je vědecky uznávaná metoda léčící  zejména sezónní afektivní poruchy, jimiž můžeme trpět v zimním období při nedostatku světla. Lampa pomůže ve vašem mozku regulovat tvorbu hormonu melatoninu, takže se vám zlepší nálada a únava bude menší.

5. Žádné přesčasy v práci

Vzpomínáte, jak vás přes léto štvalo, že jste v práci až do setmění? Byli jste podráždění, přišlo vám to nefér, že všichni už šli domů a vy pořád zíráte do přesvíceného monitoru? A to bylo sedm večer! Představte si, že tyhle pocity máte už od pěti odpoledne.

To není pro psychiku nic zdravého stejně jako pro vaše oči. Pokud víte, že kvůli množství práce budete v práci déle, raději si přivstaňte a jděte do práce dříve. Zní to sice jako otrava, ale za pár dnů si zvyknete, a navíc vám zůstane část odpoledne a celý večer na další aktivity.

6. Když vykoukne slunce, běžte do přírody

Nejen lampa s denním světem je skvělý pomocník. Tím nejlepším je samozřejmě slunce, jenže podzimní sluneční paprsky už nejsou tak intenzivní, aby se probojovaly do našich domovů. Vydejte se za sluncem ven a nasajte je plnými doušky. Srovnáte hladinu melatoninu, čerstvý vzduch vám navíc pomůže lépe spát a také se po celodenním sezení u počítače trochu protáhnete.

7. Buďte více s rodinou a přáteli

Jedním z projevů podzimní deprese je pocit, že jste na všechno sami nebo také pocit, že chcete být sami a všichni vám mají dát pokoj. Ani jedno není dobře a ideálním řešením, jak se takhle necítit, je vyhledávat lidský kontakt.

Samozřejmě nemusíte trávit čas s kolegy na firemním večírku, pokud je nemusíte. Máme na mysli spíše rodinu, přátele, partnera či partnerku – jednoduše lidi, s nimiž je vám dobře. A pokud vás dělí dálka, aspoň si zavolejte nebo skypujte. Důležité je s někým mluvit a vědět, že na nic nejste sami.

Lidé trpící na podzimní deprese potřebují blízkost. Nebuďte sami a vyhledávejte lidský kontakt, jak to jen jde.

8. Pečte, vařte, ochutnávejte

Co si budeme – jídlo je lék na všechno. Zapomeňte ale na emoční jezení. Spráskat pytlík chipsů, když vás přepadne podzimní deprese, není řešením. Dopřejte si opravdové a kvalitní jídlo, které si připravíte ideálně od základu vy sami. Budete mít pocit z dobře odvedené práce, vůně nabudí vaše smysly a intenzivní chuť vykouzlí úsměv na tváři.

Koukněte třeba na naše originální recepty.

Jestliže vás vaření nebaví nebo na to nemáte čas, tak si alespoň jednou týdně dopřejte dovoz jídla domů nebo zajděte do restaurace a nechte se opečovávat někým jiným.

9. Dopřejte si relax všeho druhu

A žádné výmluvy, že na to není čas! Máte-li čas na depku, tak máte čas i na relax, no ne? Zajděte do sauny, na masáž, do kina, na jógu… Cokoliv, co vám dělá dobře. Pokud se vám nikam nechce, tak se samozřejmě nenuťte a vytvořte si luxusní relax u sebe doma. Zapalte si vonné svíčky nebo aromalampu, pusťte si nějakou veselou či relaxační muziku a naložte nožky nebo rovnou celé tělo do vody s voňavou koupelovou solí. Takhle strávený čas určitě bude balzámem na duši.

10. Sestavte si playlist pro dobrou náladu

V melancholickém stavu máme tendenci pouštět si písničky, které nejlépe odráží naši náladu. Přesně to bychom ale neměli dělat – tedy pokud se chceme z deprese dostat co nejdřív. Sestavte si proto playlist z písniček, o nichž víte, že vám vždy zvednou náladu. A jakmile pocítíte, že na vás jdou podzimní chmury, zažeňte je pozitivní muzikou.

Pusťte si ji ideálně k úklidu, cvičení, vaření nebo jiné aktivitě, u které se hýbete. Kombinace energické hudby a pohybu má na naši psychiku výrazně vyšší vliv než každá aktivita provozovaná zvlášť.

Kombinace pohybu a energické hudby je účinný lék proti podzimní depresi.

V našem antidepkařském playlistu nechybí pecky jako Wannabe (Spice Girls), Slow Clap (Gwen Stefani), Grace Kelly (Mika), Pretty Fly (The Offspring) či HeyYa! (Outkast). Spoustu skvělých playlistů zaměřených na lepších náladu najdeš také na Spotify nebo v podobě videoklipů na Youtube.

11. Hýbni kostrou!

Nejedna studie prokázala, že cvičení snižuje úzkosti tím, že posiluje aktivitu tlumivých neuronů. Tyto neurony dokážou tlumit příliš intenzivní reakce na stres. Ale nejen to! Během sportu dochází k vzestupu vylučování norepinefrinu (noradrenalinu), který zlepšuje náladu. Delší cvičení vám jako bonus zajistí extra dávku endogenních opiátů známých jako endorfiny – hormony štěstí.

A navíc během cvičení jste tak zabraní do pohybu, že nemáte čas myslet na cokoliv jiného, takže se skvěle odreagujete a zároveň emočně přeladíte. No nezní to super?