Chůzi naboso ještě pár lety nebralo moc lidí vážně. Zpravidla si pod pojmem barefoot každý představil exoty v prstových botech jako na obrázku výše. Dnes se naštěstí barefoot obuv bere vážně, a vznikají mnohem krásnější boty nejen do města. Zjistěte, čím je nošení barefoot bot přínosné a proč byste všechny své boty měly postupně vyměnit za “bérfůtky”.

Co znamená barefoot?

Definice barefoot

Barefoot znamená v angličtině “bosý” nebo také “naboso”. Obuv, která tuto chůzi simuluje se nazývá barefoot obuv a samotná chůze bez bot se pak označuje jednoduše jako barefoot chůze.

Jak vypadá barefoot obuv

Barefoot obuv je taková obuv, která poskytuje našim nohám dostatek prostoru, hlavně pak v oblasti prstů. Barefoot bota má zpravidla nízkou váhu, dále pak flexibilní, měkkou a maximálně 5 cm silnou podrážku. Nemá pevný opatek, aby se kotník mohl volně hýbat a také nemá žádný podpatek, takže mezi patou a prsty je nulový rozdíl.

Proč chodit bos/a? Hlavní výhody barefoot

1. Je to ta nejpřirozenější a nejzdravější věc

Lidská noha je pro chůzi naboso přizpůsobená, a vždy to tak bylo. Je to dokonalý nástroj, který příroda vymyslela tak, abychom mohli svobodně chodit po jakémkoliv povrchu. Navíc máte lepší kontakt se zemí, protože receptory v chodidlech mohou lépe vnímat, co máte pod nohama. Zlepší se vám tím cit pro rovnováhu, chůze bude obratnější a svaly se přirozeně posílí.

2. Lepší flexibilita

Velkým argumentem, proč nosit barefoot boty je flexibilita. Schválně si bosí stoupněte a zakruťte kotníkem. Pak to samé zkuste v klasických nebarefoot botách. Není to stejné, že? Klasická obuv naši noze zkrátka nedovolí volný pohyb  do všech stran – můžeme to připodobnit k sádře – takže noha nefunguje a je prostě jen nosným prvkem pro celé tělo.

3. Pro chodidla bez deformace

Klasická obuv by se dala přirovnat nejen k sádře, ale tak trochu i ke korzetu. Nošením těsné obuvi sice tvarujeme nohu, aby působila pěknějším dojmem, ale zaděláváme si také na trvalé defekty jako například vbočené palce a zborcené klenby. Nemluvě o tom, že po pár hodinách bývá nošení takových bot bolestivé.

Barefoot boty naopak respektují tvar našeho chodidla. Špička boty je dostatečně široká, takže se prsty v botě rozprostřou a pracují přirozeně jako při chůzi naboso.

4. Naučí vás stát vzpřímeně

Drop označuje rozdíl výšky mezi patou a špičkou boty a počítá se v milimetrech. Drop je důležitým parametrem při výběru běžeckých bot, ale hojně se používá i pro barefoot obuv. U klasických bot se mění podle výšky podpatku. V případě barefoot bot je drop nulový a je to dobře.

Nošením podpatků si zaděláváme nejen na křivou páteř.

Podpatky nám totiž podvědomě způsobují nepohodlí, a tak se různě vrtíme, měníme držení těla a vůbec stojíme tak nějak křivě – například se prohýbáme v kříži, pokrčíme kolena a vystrkujeme břicho dopředu. Když pata není výš než špička, chodidlo může přirozeně pracovat, a tím pádem i celé tělo.

5. Podpora klenby může i škodit

Všemožné podpory nožní klenby mohou být užitečné – asi tak pro procento obyvatel. Zdravá noha přece žádnou podporu nepotřebuje. Většina z nás se rodí se zdravými chodily, to až nošením nevhodné obuvi se časem “zničí”. U zdravé nohy může podpora klenby víc škodit, než pomáhat. U zdravé nohy totiž polstrování pro podporu klenby ucpává volný průchod krve – v tomto místě prochází nejdůležitější žíly z horní části těla.

Jak si vybrat barefoot boty

  • Velikost vybírejte podle velikostní tabulky daného výrobce. Bude se totiž s největší pravděpodobností lišit od vaší dosavadní velikosti.
  • Nechte si před palcem dostatek místa, ale myslete také na to, že noha nemá v botě plavat.
  • Berte ohled na svou šířku nohy a vyberte si dostatečně široké barefoot boty. Každý výrobce to má trochu jinak.
  • Barefoot boty by vám měly být příjemné od první minuty. Pokud vás někde tlačí, zvolte jinou velikost nebo jiného výrobce.

Jak na bosou chůzi krok za krokem

Máte probuzenou nohu?

Tak už jsme vás přesvědčili, že barefoot boty jsou to nejlepší, co můžete nosit? Teď nastává ta “srandovnější” část. Aby barefoot obuv opravdu pracovala ve váš prospěch, musíte změnit své pohybové vzorce.

Používání barefoot bot může být zprvu náročné. Proto si nejdříve zkuste reálnou chůzi naboso na povrchu, na němž chcete v barefoot botách chodit. V případě, že bude vaše chůze opatrnější a pomalejší – jinak řečeno budete vážit každý krok – máte tzv. “probuzenou nohu”.

Probuďte svou nohu! Pomůže klidně i jen obyčejný ježek.

Opakem toho je logicky “spící noha”, kdy chodidlo není dostatečně připravené na zátěž přicházející s bosou chůzí. Spící noha nedokáže dobře vnímat, a tím pádem není adekvátní ani zpětná vazba realizovaná prostřednictvím svalů. To může být poměrně nebezpečné a hrozí poranění nohy jako například podvrtnutí nebo dlouhodobé přetížení chodidla, kolen, kyčlí či páteře nárazy z nešetrného dupání.

Přechod na barefoot obuv neuspěchejte

Přechod na barefoot obuv a barefoot chůzi by měl být pomalý, rozhodně to neuspěchejte a mějte v záloze obuv, na kterou jste byli dosud zvyklí. Obzvlášť pokud máte spící nohu, měli byste ji nejdříve probudit – stejně jako když se rozehříváte před cvičením. Pomozte si různými cviky, např. používejte tzv. ježka (míček s bodlinkami) nebo chodidla prohmatejte, abyste probudili receptory v chodidlech.

První procházky v barefoot obuvi si naplánujte kratší a ušlou vzdálenost přidávejte postupně. Noha bude logicky více zatížená, tak ji neodrovnejte hned v začátku. Možná budete mít dokonce pocit, že vám potom nic není, ale nenechte se zmást. Odezva se dostaví zpravidla za jeden až dva dny v podobě nepohodlí, lehkého tahu v lýtkách, únavy, či dokonce bolesti.

Nic z toho ale neberte jako signál, že bosá chůze není nic pro vás. Je to jen reakce těla a náznak, že byste měli možná trochu zvolnit. Dejte si pár dnů volna, než to s “barefůtkami” zase zkusíte.

6 tipů pro správnou barefoot chůzi:

  1. Při chůzi držte tělo vzpřímeně.
  2. První nášlap je vždy na patu – měkce, ne na hranu paty, spíše na její střed.
  3. Chodidlo by se mělo odrazit od země všemi prsty.
  4. Došlapujte co nejrovněji.
  5. Postupně přenášejte váhu od paty směrem dopředu.
  6. Prsty tlačte do země a palcem se odrazte jako posledním.

Rada na závěr

Nohy mají rády rozmanitost a receptory v chodidlech si rády “osahají” co nejvíce různých povrchů. Barefoot boty proto noste nejen do města, ale klidně i do přírody, do práce – a jste-li pokročilejší bosochodec, tak v nich klidně i sportujte. To vše napomáhá zdravému chodidlu.