Jak na žaludeční nevolnosti na dovolené? Pomůžou probiotika a panáček jako prevence

Dovolená bez žaludečních potíží? Pomůže chilli nebo pivo

Prázdniny a děti na krku? Ať už vyrážíte do Chorvatska, Egypta nebo ještě dál, buďte ve střehu! Žaludek a střeva by také rády přežily bez úhony…
Připravte proto své zažívání ještě před odjezdem, abyste si dovolenou užili na pohodu. Pomohou vám chilli papričky, švestky nebo dokonce pivo.

Jezte tam, kde je nejvíc lidí

Všichni průvodci vám doporučí jíst tam, kde jedí místní. Restauracím, kde nikdo nesedí, se vyhněte. Naopak zamiřte tam, kde číšníci nestíhají.
Kde mají největší odbyt, tam musí rychle doplňovat čerstvé zásoby. Mimochodem, hotelové kuchyně opravdu nejsou zárukou, že vám z jejich
jídla bude dobře. Jídlo z hogo fogo restaurací bývá nejčastěji zdrojem podivných žaludečních křečí.

Chilli? Jen když jste zvyklí

Chilli dokáže zatočit se škodlivými bacily – i proto ho používá v kuchyni řada zemí, kde to s hygienou není příliš slavné. Takže se pálivého koření
nebojte, chrání vás. Pokud se ale doma chilli papričkám vyhýbáte, nejspíš vás na dovolené pěkně proženou. Co s tím? Buď si objednávejte vše nepálivé,
nebo si začněte zvykat už doma. Začátečníci, zkuste nejprve omáčku z Jalapeňo papriček, která patří mezi ty slabší. Postupně se dopracujete
k pálivějším jako Chipotle mash nebo dokonce Bhut Jolokia v rajčeti. Ta pořádně nakládá, že i tasemnice vezme roha.

Bacha na led a čištění zubů

Pitná voda z kohoutku je náš český luxus, zatímco v řadě prázdninových destinací musíte pít balenou vodu. Citlivější žaludky by se měly mít na pozoru.
Rozhodit zažívání vám může i čištění zubů nebo lokání vody při sprchování. Také vás pomůže “popohnat” led ve studených nápojích, který se také často
vyrábí z běžné užitkové vody.

Tip Rybízáka: To chce prevenci! Přiberte s sebou slivovičku nebo nějaký bylinný nářez, jako obsahuje likér Lysá hora. A pak hezky aplikujte panáka
ráno a večer, ať se bakterie leknou.

S sebou vezměte probiotika

Rozhasit střeva vám může dlouhá cesta na dovolenou, jiný stravovací režim nebo případně antibiotika. Na srovnání střevní mikroflóry vám
pomohou probiotika. Mimochodem právě ve střevech vzniká až 70 % imunity. Probiotika koupíte v lékárně ve form kapslí, popravdě my spíš
dáváme přednost lepší formě. Letos na dovolené totiž testujeme první české probiotické pivo! Lednička do auta praská ve švech, ale manželka
bude mít jistě pochopení…

Na zácpu pomáhají švestky

Někdy zažívání naopak bojkotuje návštěvy toalety. Myslete na to už pár dní před odjezdem a soustřeďte se na svůj jídelníček.
Jezte spoustu ovoce a hlavně hodně pijte! Pitný režim nezanedbávejte ani během cesty. Sice budete stavět častěji na benzínkách,
ale je to lepší než pak čtyři dny nestavět vůbec, že?

Tip Rybízáka: Vezměte s sebou švestkové víno a odšpuntujte ho hned první den dovolené. Doporučujeme popíjet preventivně panáka
ráno a večer. A nebo přidat do jídla chilli papričky, ať to sviští!