Dokázali byste se celý den nepodívat na Facebook, Instagram, a dokonce ani na e-mail? Prověřte svou závislost na internetu a připojte se k National Day of Unplugging. Možná zjistíte, že máte slušné FOMO (Fear of missing out neboli strach, že o něco přijdete). Nebo zjistíte, že sociální sítě k životu až tak moc nepotřebujete.

Kdy je Světový den offline a co je jeho cílem?

Světový den offline připadá každý rok na první březnový pátek, v roce 2022 tedy na 5. března a v roce 2023 na 4. března. V tento den bychom měli na 24 hodin (od západu slunce až do toho dašího) vypnout všechna elektronická zařízení jako počítače, tablety, a dokonce i mobily. Proč si digitální detox naordinovat? Nejen sami zakladatelé, ale mnoho odborníků se shoduje na tom, že sociální sítě jsou jako tvrdé drogy a lze si na nich vytvořit nezdravou závislost.

Nenápadný zloděj našeho času a pozornosti

Ačkoliv je mnoho z nás přesvědčených, že u tabletu nebo mobilu odpočíváme, opak je pravdou. Neustále konzumujeme informace, lajkujeme, fotíme, komentujeme… Sociální sítě a internet vůbec si kradou naši pozornost a chytré algoritmy přesně ví, jak nás udržet online ještě o chlup déle.

Za opravdový odpočinek lze považovat jen prachobyčejné nicnedělání a lelkování. Schválně si zkuste vzpomenout, kdy jste si jen tak sedli v parku a pozorovali dění kolem sebe. A neudělali jste přitom ani jednu fotku na Instagram.

Umíte si povídat (offline)?

Internet je dobrý sluha, ale zlý pán. Můžeme na něm trénovat naše social skills a získat víc sebevědomí. Neměli bychom ale zůstávat jen u toho, jinak budeme v offline světě dosti neohrabaní. Spousta lidí nejenže neví, jak se bez mobilu zabavit, ale ještě hůř: neví, jak se bavit nebo seznamovat s ostatními.

To je sice všechno hezký, ale co když se něco stane?

Že byste si digitální detox neužili, kdybyste věděli, že vám můžou kdykoliv zavolat z práce nebo ze školky, že se něco stalo? To je úplně pochopitelné. Telefon nemusíte vypínat úplně. Prostě si na mobilu jen vypněte WiFi a datové služby, ať vás nesvádí neustálé notifikace a pípání.

Seznamování na internetu je snadné, ale umíte se seznámit nebo si jen povídat i bez telefonu v ruce?

Jak poznáte, že potřebujete digitální detox?

  1. Kontrolujete sociální sítě, e-maily a SMS zprávy hned jak vstanete, nebo ještě hůř: ještě v posteli.
  2. Na pracovní e-maily odpovídáte i v momentě, kdy už máte padla: během rodinné večeře, na rande, s kamarády na bowlingu, večer v posteli…
  3. Telefon odkládáte zřídkakdy a když už ho odložíte, cítíte se nesví, případně to vydržíte jen chvíli.
  4. Máte nutkavou potřebu každý krásný moment zachytit na telefon, jinak si ho skutečně neužijete.
  5. Kvůli sociálním sítím zanedbáváte pracovní povinnosti.
  6. Stále kontrolujete notifikace a jakmile ji hned neodbavíte, cítíte se nesví.
  7. Srovnáváte svůj úspěch nebo štěstí s lidmi na sociálních sítích – i s těmi, které vůbec neznáte. V extrémních případech kvůli tomu trpíte depresemi, pláčete, jste naštvaní nebo se snažíte napodobit život někoho jiného.
  8. Pravidelně stalkujete – pravidelně – kolegy/ně, ex partnery, bývalé spolužáky, nový objev…
  9. Jste agresivní, když vás během prohlížení vyruší nebo po vás něco chce.
  10. Absolvujte online test, který prověří vaši závislost na sociálních sítích.

Digitální detox: Kdy a jak s ním začít?

National Day of Unplugging připadá na již zmíněný první pátek v březnu a trvá 24 hodin. Naordinovat si ho ale můžete kdykoliv, kdy budete mít pocit, že už máte sociálních sítí, neustálých notifikací, upozornění a reklam plné zuby. Pak stačí prostě jen vypnout mobil, tablet a počítač a začít si užívat offline aktivity sami nebo se svými blízkými.

Závislost na sociálních sítích jde často ruku v ruce s depresemi. Digitální detox může pomoci.

Že jste si tak moc zvykli být online, že nevíte, co vlastně dělat, když teď máte volné ruce? Klidně si to předem naplánujte do kalendáře. Podle organizátorů National Day of Unplugging je důležité vyplnit tento čas smysluplnými aktivitami. Samozřejmě ale záleží jen na vás. Důležité je, abyste se při nich cítili příjemně a spokojeně, třeba jako když provozujete hygge.

7 tipů, jak strávit den offline:

  1. Vraťte se na chvíli do bezstarostného dětství a zahrajte si s rodinou nebo kamarády deskovky.
  2. Vyrazte do přírody. Nemusíte ujít desítky kilometrů, stačí jen svižná procházka lesem, nebo třeba projížďka na kole, během níž toho spoustu uvidíte a nasajete přítomný okamžik plnými doušky.
  3. Dopřejte si relax. Pokud jste si už několikrát řekli, jak by vám bodla celotělová masáž nebo návštěva wellness, teď je ten pravý čas to fakt udělat.
  4. Vařte, pečte nebo si vyrobte kombuchu. Zkrátka dnes u plotny nespěchejte a připravte jídlo úplně od základu. Ten pocit, že jste připravili něco tak složitého a lahodného úplně sami a bez ulehčování, to je pocit k nezaplacení.
  5. Uspořádejte si vzpomínky. Máte v mobilu spoustu fotek a krásných vzpomínek? Vytiskněte je a pusťte se – sami nebo s partnerem –  do výroby fotoalba. Vzpomínejte, nalepujte, popisujte a klidně i vystřihujte. Takto strávený čas posílí váš vztah a dodá vám pocit, že je váš život možná víc super než ten, který vídáte na sociálních sítích.
  6. Vyrazte za kulturou: divadlo, kino, koncert, aquapark, farmářské trhy, galerie, muzeum… To vše vás na nějaký čas zabaví a vy zapomenete, že jste už hodinu nekoukali na mobil.

Naordinujte si den offline a žijte více přítomným okamžikem s lidmi, které máte rádi.

  1. Čtěte a učte se (nebo relaxujte). Zkrátka vysvoboďte zaprášenou knížku z poličky a konečně si přečtěte svůj vánoční dárek. Pokud nevíte, co číst, můžete si koupit tematickou knihu Digitální minimalismus, nebo se inspirujte v našem článku na 7 tipů na knížky ideálních k vínu.
  2. Uspořádejte dámskou/pánskou jízdu, movie night, piknik… Zkrátka jakoukoliv aktivitu s přáteli. Možná vás budou k “hříchu” svádět ostatní, kteří budou online, ale nedejte se. Místo toho si víc povídejte, vyptávejte se, sdílejte – zkrátka buďte přítomni.

Až se bude blížit váš den offline ke konci, zkuste si shrnout, jak jste se těch 24 hodin cítili. Napište si, třeba jen na papír, co vše jste ten den dělali a s kým jste se viděli. Zodpovězte si otázky jako například: Jak moc jste mysleli na svůj mobil nebo počítač? Cítili jste úzkost, že jste offline? Co důležitého v online světě vám uniklo, když jste se zas připojili?

Možná, že vlastně nic. A možná, že jste se po dlouhé době zase cítili super a svobodní. Dejte nám do komentářů vědět, co si o Světovém dnu offline myslíte a zda jste ho zkusili.