Popcorn je s námi už tisíce let a stále patří mezi nejoblíbenější pochoutky k filmu. Že nechápete proč je prasklá kukuřice tak super? Přečtěte si o její historii a zdraví prospěšných vlastnostech. Možná, že poté už nedáte bez popkornu ani ránu.


Jak vzniká popcorn a co se ví o jeho minulosti

Co je popcorn a jak vzniká

Popcorn je pokrm z kukuřice, který vzniká pražením jader kukuřice, která obsahují olej, vodu a škrob. Jakmile zrníčka kukuřice vystavíte teplotě kolem 180 °C, škrob v kombinaci s horkou vodou expanduje, uvnitř zrníčka stoupá tlak a když dosáhne kritické hladiny…. BOP! Vodní pára unikne a struktura škrobu se změní na pěnovitou. Zrníčko se jednoduše převrátí naruby.

Zrození popcornu ve slowmotion? To chcete vidět!




Historie popcornu: od Nového Mexika přes průmyslovou revoluci až do našich mikrovlnek

Kukuřičné pukance jsou pochoutkou, která byla domestikována před 9 000 lety v Novém Mexiku. Tady se našel i nejstarší popcorn, mající asi 5 600 let. Obchodovat s ním se však začalo mnohem později, a to v průběhu 19. století. Dříve se však této pochoutce říkalo jinak. Prodávala se pod názvy Pearls nebo Nonpareil. Až americký historik a jazykovědec John Russell Bartlett zavedl pojem „popped corn“ (prasklá, vybuchlá kukuřice).

Ještě oblíbenější se speciálně upravená kukuřice stala kolem roku 1890, když chicagský cukrárenský obchodník Charles Cretors vynalezl parou poháněný stroj na pražení kukuřičných zrn. Úplný „popcorn boom“ nastal v Americe v období Velké hospodářské krize (1929-1930). To se kukuřice stala nejkonzumovanějším „jídlem“ Ameriky. Kukuřici mohli pěstovat i ti nejchudší farmáři a v průběhu druhé světové války, kdy se snížila nejen produkce cukrové třtiny, konzumace pražené kukuřice ještě vzrostla (ono stejně nebylo moc na výběr).

Přesouváme se do devadesátek, kdy Charles Cretors vynalezl popkornovač (1981). Teď si tuhle pochoutku mohl dopřát opravdu každý. Speciální sáček pro ohřívání zrn stačilo dát mikrovlnky a hurá – popcorn si dáte i doma, nejen v kině. To popcorn vystřelilo na přední příčky nejoblíbenějších pochoutek nejen v Americe, ale po celém světě.

Mezi provozovateli biografů byl popcorn zprvu spíše neoblíbený. Rušil při projekci.

Je popcorn dietní, nebo spíše kalorická bomba?

Méně kalorií, více vlákniny = méně hladu

Výživoví poradci se shodují, že když už chcete mlsat, vyměňte nezdravé brambůrky právě za popcorn – musí být ale neochucený a doma připravený (návod na přípravu najdete o pár řádků níže). Je v něm nejméně kalorií a neobsahuje skoro žádný tuk.

Neochucený popkorn obsahuje pouhých 97 kalorií na 25 gramů, zatímco velké balení popcornu s máslem a solí může obsahovat klidně i 355 kalorií na 100 gramů!

Co obsahuje neochucený popcorn?

  • Zdravé mononenasycené a polynenasycené tuky – neucpávají tepny jako tuky nasycené (tučné maso, mléko, sádlo, máslo, sýry, zmrzlina).
  • Navíc je bohatý na vlákninu, polyfenoly a základní vitaminy i minerály (železo, měď, hořčík, fosfor, draslík, zinek) a vitaminy skupiny B1 (thiamin), B3 (niacin) a B6 (pyridoxin).

Z toho vyplývá, že neochucený popcorn je zdravý a rozhodně může pomáhat při hubnutí. Právě vláknina vás skvěle nasytí a hlad zažene na dlouhé hodiny. Pokud ale zrovna hubnete, určitě se nejdříve poraďte se svým dietologem, lékařem nebo výživovým poradcem, zda popkorn do jídelníčku můžete zařadit.

Chutná vám popcorn a kalorie neřešíte? Pochutnejte si na Rybízačím popcornu:

Popcorn zlepšuje trávení a chrání před nemocemi

Pražená kukuřice obsahuje velký podíl nerozpustné vlákniny. Tento typ funguje jako tzv. „kartáč“ střev, zvyšuje objem stolice a zrychluje její průchodnost střevem. Nač tedy léky? Prostě si dejte popcorn! Poskytne vám jemnou úlevu od zácpy, a navíc snižuje riziko hemoroidů a střevních infekcí.

A to není všechno. V pražené kukuřici najdeme polyfenoly, což jsou antioxidanty, které odstraňují volné radikály pomáhající v boji se záněty. Polyfenoly také pomáhají s lepším krevním oběhem a snižují krevní tlak – to zase snižuje riziko kornatění tepen a onemocnění srdce a cév.

Myslete ale na to, že jen konzumace pražené kukuřice vás nespasí. Berte to pouze jako chutný doplněk ke zdravému jídelníčku, po kterém nemusíte mít výčitky. 🙂

Recept na domácí popcorn, který je zdravý

Popcorn, aby byl opravdu zdravý, musí být připravený doma. Jeho zdravotní benefity neplatí pro průmyslově zpracovaný popcorn, tedy ani ten v kině nebo v sáčku do mikrovlnky. Na domácí popcorn je ideální tzv. pukancová kukuřice.

Návod na přípravu popcornu doma:

  1. Na pánvi čiv hrnci se silnějším dnem rozehřejte lžičku oleje.
  2. Otestujte teplotu na dvou třech jádrech kukuřice. Když alespoň jedno praskne a vynoří se, teplota je ideální.
  3. Nasypte všechna jádra a přidejte špetku soli. Přiklopte pokličkou.
  4. Až uslyšíte jádra praskat, pánví či hrncem často zatřeste. Zrna se dostanou rovnoměrně k oleji a popraskají všechny.
  5. Domácí popcorn můžete dochutit bylinkami, kořením nebo lahůdkovým droždím.