Kdybyste zarytým milovníkům čaje přinesly hrnek s pyramidou přelitý horkou vodou, nejspíše by dostali infarkt. Čaj totiž berou sakra vážně. Už v dávné historii byl čaj lék a proto není divu, že mu někteří hluboce propadli i dnes. Stejně jako káva, má i čaj vlastní festival v mnoha zemích světa od Indie přes Británii až po Českou republiku. Abychom pochopili šílenství kolem čaje, povíme si nejdřív něco o účincích čaje a přínosech pro zdraví. A poté vás naučíme, jak správně připravit čaj, aby nejen zahřál, ale také chutnal a prospíval vašemu zdraví.

Úžasné účinky čajů: černý omlazuje, bílý snižuje hladinu cholesterolu

V černém čaji je nejvíce kofeinu

Bylinkový, černý, zelený, oolong či bílý – každý druh čaje je pro naše zdraví přínosem. Roli hraje jak správná příprava, tak počet vypitých šálků. Celosvětově se nejvíce pije černý čaj, který obsahuje nejvíce kofeinu, a to 40 miligramů na šálek. Proto ho s oblibou pijí lidé, kterým káva nechutná, ale hledají způsoby, jak zůstat vzhůru na noční směně nebo během zkouškového období. Ale pozor, jste-li na kofein přecitlivělí, nepijte ho v odpoledních hodinách nebo ve větším množství, jinak si zaděláváte na nespavost, úzkosti a žaludeční problémy.

Černý čaj dále snižuje vysoký tlak. To prokázalo i mnoho vědeckých studí, které tvrdí, že stačí tři šálky denně po dobu několika měsíců a výsledek bude znát. A aby pozitivních účinků černého čaje nebylo málo, tak ještě ke všemu omlazuje! Obsahuje totiž mnoho antioxidantů, které zpomalují stárnutí buněk.

Pokud vám černý čaj nechutná, vylepšete ho třeba jako Indové nebo Angličané, kteří ho dochucují mlékem. V Číně do něj zase sypou pikantní koření. No a nebo zkuste český způsob: čaj s rumem! A proč tedy ten černý čaj pít, když ne kvůli chuti?

Zelený čaj jako bojovník proti zápachu z úst

Někteří mluví o zeleném čaji jako o zázraku v hrnku, ale ani se zázraky by se to nemá přehánět. Aby byl zaručený pozitivní vliv na organismus, jsou podle nejnovějších studií optimální dva hrnky denně. Přípustných je maximálně deset šálků, ale názory odborníků se, stejně jako ve všem dalším, různí. Na jednom se ale odborníci shodnou: 10 malých či 4 velké hrnky zeleného čaje denně jsou tak akorát.

A proč se tedy o zeleném čaji mluví jako o zázraku? Protože má celý ranec příznivých účinků! Stejně jako černý čaj obsahuje mnoho antioxidantů, konkrétně katechin a vitamín C, které efektivně zbavují tělo volných radikálů. Pravidelným pitím zeleného čaje děláte něco dobrého také pro svůj organismus – zvyšujete jeho obranyschopnost.

Mezi další významné účinky zeleného čaje patří schopnost mírnit žaludeční a střevní potíže. Povzbuzuje totiž vylučování žaludečních kyselin, čímž uvádí trávení do pohybu a zároveň vyrovnává překyselení organismu. Jestli vás trápí zápach z úst, zelený čaj kloktejte! Vyzkoušené to nemáme, ale údajně se zápachu po pár dnech kloktání nadobro zbavíte.

Bílý čaj má kofeinu nejméně

Bílý čaj je díky vysokému obsahu tříslovin a antioxidantů doslova zázrakem pro lidské tělo. Antioxidanty udržují tělo v dobré kondici a pomáhají v boji proti bakteriím a virům. Navíc snižují hladinu cholesterolu a prospívají kostem, srdci i imunitnímu systému. A navíc má bílý čaj nejméně kofeinu, zhruba 15 miligramů na šálek.

Katechiny, obsažené v bílém čaji, napomáhají ke snižování výskytu paradentózy a zubního kamene a celkově vede k zdravému vzhledu ústní dutiny. Takže ho neváhejte kloktat! Narozdíl od čaje černého nezanechává na zubech nahnědlý povlak.

Oolong, maté a čaj z rýmovníku: proč se stávají tak populární?

Lidé pijí tyhle čaje ve velkém. Oolong a maté čaj najdete snad v každé trendy kavárně a čajovně, zatímco rýmovník vám bude podstrkávat každá bylinkářka. Ve všech třech případech to ale má své oprávnění a hned vám vysvětlíme proč. Oolong se řadí mezi ty nejkvalitnější čínské čaje.

Zpracovává se tradičním postupem – lístky čajovníku čínského se nechají zatáhnout na prudkém slunci a poté podstoupí oxidaci a rolování. Nejen pro výjimečný způsob zpracování, ale hlavně pro jeho účinky je oolong tak ceněný. Obsahuje málo kofeinu a má protizánětlivé účinky, posiluje kosti, snižuje riziko vzniku rakoviny a vyživuje pleť a vlasy.

Podobně zázračný je také yerba mate. I když to není tak úplně čaj, přezdívá se mu čaj bohů. Účinky mate čaje jsou totiž velmi lákavé. Zlepšuje kognitivní funkce jako je paměť a pozornost, prospívá srdci a správné cirkulaci krve, má protizánětlivé účinky a dokonce zvyšuje chuť na sex! Protože je ale v mate čaji poměrně dost kofeinu, tak to s jeho popíjením, nehledě na účinky, raději nepřehánějte.

Rýmovník roste doslova jako plevel. Někomu to může vadit, protože ho musí stále prostříhávat, ale my v tom vidíme velkou výhodu! Máte totiž celoroční zásobu čaje a zdarma. Tolik opěvovaný čaj z rýmovníku obsahuje vitamíny A, C a E, a navíc má protizánětlivé účinky. A tak skutečně zabírá na rýmu, které se popíjením čaje brzy zbavíte. Navíc příjemně voní a chutná, tak proč si jím nezpříjemnit každé ráno a ještě něco udělat pro své zdraví?

Co čaj, to jiná doba louhování a teplota vody. S tímhle tahákem se nikdy nespletete.

10 tipů, jak správně připravit čaj

  1. Ideální teplota vody pro černý čaj je 100 °C, louhujte 2 až 5 minut.
  2. Ovocný čaj zalijte vodou o teplotě 100 °C a louhujte 8 až 10 minut.
  3. I pro bylinné čaje je ideální teplota 100 °C. Doba louhování je max. 10 minut.
  4. Teplota vody pro zelený a bílý čaj je mezi 60 a 80 °C. Nelouhujte déle jak 3 minuty.
  5. Čaj oolong zalijte devadesátistupňovou vodou a louhujte 5 minut.
  6. Mate čaj se neslévá, bylinky jen zalijete vodou o teplotě 80 °C.
  7. Obecně platí, že kolik deci vody, tolik gramů čaje, ale vždy se řiďte návodem na krabičce, pokud ho máte.
  8. Z čaje vytáhnete lepší chuť, když vodu přefiltrujete.
  9. Hrnek na čaj nejdřív propláchněte horkou vodou, ať vám čaj při louhování rychle nezchladne.
  10. Med ani citron nedávejte do čaje hned. Chvíli počkejte, abyste nezničili vitamín C a cenné látky v medu.