Tma, psí počasí, ZIMA. Zdá se, že na podzimu není nic pozitivního. Milovníci rakytníku se ale podzimu nemohou dočkat. Teď totiž dozrávají jejich oblíbené bubulky. A my je naprosto chápeme! Rakytník je zásobárnou takového množství vitamínů, za které byste v lékárně dali půlku výplaty. A navíc z rakytníku připravíte spoustu zajímavých dobrot. Tak košíky do paciček a hurá na rakytník! Je nejvyšší čas na sběr, a navíc roste téměř všude kolem vás.

Co je rakytník?

Rakytník je volně rostoucí keř nebo strom (záleží na druhu), který je rozšířený od severozápadní Evropy po východní Asii. V České republice roste konkrétně rakytník řešetlákový, kde se těší velké oblibě pro své oranžové plody, jež prý obsahují až 200 biologicky aktivních látek – například vitamín C, kterého rakytník obsahuje násobně více než citrusy! Rakytník je dále bohatý na vitamíny A, B1, B2, B6, C, D, E, F, K, P, dále na betakaroten, kyselinu listovou, organické kyseliny, třísloviny, minerální soli, esenciální mastné kyseliny omega-3, 6, 9 a 7.

V Rusku mají pro rakytník dokonce vlastní přezdívku: Sibiřský zázrak, a to možná proto, že ruští kosmonauté konzumovali rakytník jako vitaminový doplněk. Rakytník ale můžeme konzumovat v ještě lepších podobách. Vyrábí se z něj čaje, medy, džemy a marmelády, mošty, sirupy, džusy, oleje, a dokonce i likéry.

Jaké jsou účinky rakytníku?

Vitamín C, jak nejspíš víte, přispívá k normální funkci imunitního systému, ale třeba také k tvorbě kolagenu a ke snížení míry únavy a vyčerpání. V chřipkové sezóně je nejžádanějším vitamínem v každé domácnosti. Proč to píšeme? Protože nejvíce vitamínu C najdete právě v rakytníku (pak také v černém rybízu a šípku) – některé zdroje uvádí 10 až 25násobně více! To z rakytníku dělá superpotravinu č. 1 tohoto podzimu!

Dalším důležitým vitamínem, který najdeme v rakytníku je vitamín A neboli retinol. Díky němu dobře vidíte za šera a správně rozeznáváte barvy. Dalším užitečným vitamínem je vitamín D, který je důležitý pro naše kosti a zuby, pomáhá udržovat zdravé svaly a pozitivně působí také na náš mozek, imunitní systém a srdce. A pak tu máme vitamín E, který patří k nejdůležitějším antioxidantům, tedy látkám chránící buňky před poškozením volnými kyslíkovými radikály. No a nemůžeme vynechat ani vitamín B, který je nezbytný pro správné fungování metabolismu a nervového systému. Navíc přispívá ke zdravé pokožce, vlasům a nehtům a je důležitý v tvorbě protilátek organismu.

Důležitý je také obsah alkaloidu hipopheinu. Ten se totiž přeměňuje na serotonin (hormon štěstí), který je důležitý pro celkovou vitalitu, chránící organismus proti depresi i nádorům.

O účincích rakytníku bychom tu mohli básnit ještě dlouho, a tak si ty další shrneme:

  • Podporuje tvorbu žluči a trávicích enzymů a správné trávení.
  • Podporuje funkci krevního oběhu, pružnost a průchodnost cév.
  • Podporuje organismus při očistě od toxických zplodin a civilizačního stresu.
  • Pomáhá při zahlenění a zápalu plic.
  • Urychluje rekonvalescenci.
  • protiinfekční účinky.

Pěstování rakytníku

Chcete zahradu obohatit o krásné keře, které navíc plodí zdravé plody? Rakytník řešetlákový je jasná volba. Na pěstování je nenáročný, navíc je mrazuvzdorný a přizpůsobivý. Při výběru místa, kam rakytník zasadit, myslete ale na to, že nemá rád stín a trvale zamokřená místa.

Aby vám rakytník plodil bobule, potřebujete minimálně dva, ale ideálně tři keře. Rakytník je totiž rostlina dvoudomá, a to znamená, že je třeba vedle sebe umístit samčí i samičí keříky. Na jednu samčí rostlinu se doporučuje vysadit nejméně dvě samičí keře.

Pěstování rakytníku ale vyžaduje trpělivého majitele. Prvních žlutooranžových plodů se dočkáte nejdříve za čtyři roky od výsadby. Pak ale bude plodit jako blázen a vy se jím můžete zásobit na zbytek roku, třeba v podobě džemu, macerátu nebo sirupu.

TIP: Rakytníkové keře byly letos obzvlášť štědré, ale vy nemáte pro tolik plodů využití? Zmrazte je! Pokud tak učiníte ihned po sklizni, uchováte v plodech všechny cenné obsahové látky po dobu šesti až sedmi měsíců.

rakytník a čaj z něho připravený

Rakytníkový čaj jednou denně je zárukou nezlomné imunity.

Jak a kdy sklízet rakytník

Rakytník se sklízí na podzim, ale není kam spěchat. Nechte plody na keři klidně i během zimy, mráz rakytníku nevadí. Pokud ale rakytník sklízíte kvůli vitamínům, se sklízením naopak neotálejte. Přezrálé plody obsahují až o 40 % méně vitamínu C. Pokud je vitamín C vaším hlavním cílem, počkejte, až budou plody vyzrálé, ale stále ještě tvrdé. A jak poznáte zralý rakytník? Utrhněte pár bobulí a zkuste je rozmačkat. Pokud se vám je podaří rozdrtit a poteče z nich šťáva, jsou už přezrálé.

Plody rakytníku sklízejte nůžkami. Trhání holou rukou totiž může pěkně bolet. Nůžkami navíc nepoškodíte plody. Možná se už i vám stalo, že když jste trhali rakytník přímo z keře, zůstala vám v ruce slupka a zbytek bobule zůstal na keři. To prostě nechcete.

Doporučené dávkování rakytníku

I když je rakytník superpotravina, můžete se jím předávkovat stejně jako vitamínem C, a proto buďte opatrní. Pálení žáhy nebo zvracení jistě nechcete. Rakytník byste neměli konzumovat při zánětech žaludku, slinivky a jater.

Doporučená denní dávka rakytníku pro dospělého člověka je 50 až 70 mg (dětem poloviční dávku), což je:

  • 15 kapek rakytníkového oleje před jídlem (tzn. 3×4 denně 15 kapek),
  • nebo 1 čajová lžička surových plodů do 250 ml vody,
  • nebo 1 čajová lžička rakytníkového medu.

Rakytník v těhotenství

Rakytník řešetlákový často bývá součástí těhotenských čajů, takže se mu nemusíte vyhýbat, pokud v bříšku nosíte malý zázrak. Plody navíc obsahují kyselinu listovou, která je důležitá pro vyvíjející se plod. Jedinou výjimku tvoří tinktury z rakytníku, ty jsou pro těhotné ženy zakázané, protože obsahují etanol! Rakytníku se pak nemusíte vyhýbat ani v období kojení.

>>> Milujete rakytník? Tak zkuste náš recept na rakytníkové smoothie proti chřipce a kocovině! <<<

Další recepty z rakytníku už pro vás chystáme!