S první podzimní rýmičkou sáhne většina z nás po čerstvém kořenu zázvoru. Jeho účinky v boji s rýmou, kašlem a teplotou jsou proslulé, a navíc krásně prohřeje tělo od hlavy až po malíček u nohy. Nejen zázvorový čaj ale stojí za zmínku. Zázvor lékařský prospívá zdraví i v jiných oblastech, o kterých jste možná nevěděli.

Zázvor lékařský: parťák v gastru i medicíně

Zázvor lékařský je vytrvalá bylina pocházející pravděpodobně z Číny nebo Indie. Jeho oddenek se používá jako koření, které všichni známe jednoduše jako zázvor. Využívá se v kuchyni po celém světě, v čerstvé, sušené i nakládané podobě, a jeho štiplavá, pikantní a zároveň sladká chuť propůjčuje nezaměnitelné aroma i chuť spoustě oblíbeným pokrmům.

Zázvor lékařský má své nezastupitelné místo také v medicíně. Nedá na něj dopustit například indická Ajurvéda ani čínská medicína. Existuje dokonce indické přísloví, které říká, že „všechno, co je dobré, je možné nalézt v zázvoru.“

Zázvorem zaženete nejen rýmičku

Na co je dobrý zázvor? Jako první vás určitě napadne nachlazení, ale jen na zázvorový čaj je ho velká škoda. Samozřejmě takový zázvorový čaj nemá konkurenci. Je prokázáno, že zázvor skutečně posiluje imunitní systém, navíc

  • působí antibakteriálně,
  • reguluje pocení,
  • pomáhá v boji se zimnicí a respiračními nemocemi.

Tahle bylina ale pomůže i jinde. Zázvor obsahuje vitamíny A, B1, B2, C a E a další tělu prospěšné minerály. A tak nic nezkazíte tím, když si zázvor dáte každý den, třeba jako doplněk stravy, i když se těšíte dobrému zdraví. Doporučené dávkování zázvoru je maximálně 4 gramy čerstvého a 1 gram sušeného denně.

Zázvor je hodně účinný na zažívací problémy a nevolnosti po chemoterapii. Účinně odkyseluje organismus, ulevuje od pálení žáhy a nadýmání. Navíc stimuluje přirozenou chuť k jídlu, takže by měl zastavit noční vyjídání ledničky. A kdyby ne, tak alespoň uleví od následného pálení žáhy a nadýmání.

A dámy, teď zbystřete! Zázvor pomáhá při menstruačních bolestech. Jeho účinky jsou dokonce srovnatelné s přípravky proti bolesti. V prvních 3 dnech menstruace vám od bolestí uleví už pouhý 1 gram.

Kdy je zázvor nebezpečný a komu neprospívá?

Účinky zázvoru jsou natolik silné, že by se to s jeho konzumací nemělo přehánět, jinak hrozí předávkování zázvorem. Mezi nežádoucími účinky se nejčastěji objevu pálení žáhy, průjem a žaludeční potíže. V některých studiích se dokonce objevuje zmínka o silnějším menstruačním krvácení nebo alergie na zázvor, která se projevuje dušností, brněním kolem úst či trávicími potížemi.

Zázvor by v žádném případě neměli konzumovat:

  • děti do 3 let
  • lidé s diagnostikovanou hemofilií (špatnou srážlivostí krve)
  • pacienti podstupující diabetickou nebo antikoagulační léčbu
  • osoby se zvýšenou tvorbou žlučových kamenů

Konzumace zázvoru v těhotenství

Mají se mít nastávající maminky na pozoru, když jde o zázvor? Ani v nejmenším! Zázvor v těhotenství totiž zmírňuje žaludeční nevolnosti, takže minimálně v prvním trimestu si ho po poradě s lékařem dopřejte, ale v rozumné míře. V lékárně se dokonce prodávají zázvorová lízátka, která potlačují nepříjemné těhotenské nevolnosti.

Jak už jsme psali výše, je velmi snadné se jím předávkovat, a proto zázvor nehltejte pokaždé, když se o vás pokouší nevolnost. Ve 3. trimestru už ale zázvor nekonzumujte vůbec, a to v žádné podobě, protože by mohl vyvolat předčasné kontrakce. Některé studie uvádí, že bezpečná dávka zázvoru během těhotenství je 250 miligramů 4× denně ve formě kapsle.

Účinky zázvoru jsou opravdu silné, a proto se zázvoru v těhotenství spíše vyhýbejte.

Zázvor podporuje stahy dělohy, a tak si ho dopřejte v malé míře jen v 1. trimestu. Pak už raději ne.

Zázvor a kojení

Konzumace zázvoru při kojení byla dlouhou dobu neprobádaná oblast. Konečně se ale objevují studie, které mluví ve prospěch zázvoru. V jedné ze studií se u kojících matek porovnávala produkce mléka 3. a 7. den po porodu. Některé maminky konzumovaly placebo, jiné 2× denně 500 mg sušeného zázvoru v kapslích.

A výsledek? Kojící ženy, které baštily zázvor v kapslích, znatelně stoupl objem mateřského mléka, ALE jen v prvních 7 dnech po porodu. Pak se hodnoty u obou skupin novopečených maminek vyrovnal. Studie ale nezjistila žádné nežádoucí účinky, které by bránily konzumaci zázvoru během kojení.

Ještě než si ale koupíte zásoby zázvorového čaje nebo kapslí, poraďte se pro jistotu se svým gynekologem nebo dětským lékařem. Přece jen každá maminka a každé miminko jsou jiné a co jedněm svědčí, může druhým škodit.

Jak vypěstovat zázvor doma? Stačí vám květináč

Pokud jsme vás účinky zázvoru nadchnuli, zbývá vám už poradit, jak vypěstovat zázvor. Zvládnete to i doma v květináči. Jen myslete na to, že zázvor lékařský patří mezi teplomilné rostliny a nesnese chlad. Držte ho tedy dál od průvanu a pěstujte ho v místnosti, kde se moc nestřídá teplo se zimou. Přímé sluneční světlo mu ale také nesvědčí.

Zázvor sázejte ideálně na jaře v dubnu či květnu. Na sadbu si připravte tvrdý hladký šťavnatý kořen s očkama na jednotlivých výstupcích. Z těchto oček rostou výhonky, takže pokud kořen nemá očka, nejspíše vám z něj nic nevyroste.

Květy zázvoru jsou stejně úžasné jako účinky jeho oddenku.

Účinky zázvoru jsou stejně úžasné jako jeho květy. Zázvor sice kvete vzácně, ale třeba budete mít štěstí.

Jak na pěstování zázvoru:

  1. Zázvor na noc namočte do vody a druhý den nakrájejte na zhruba 3cm kousky. Každý by měl mít alespoň jedno očko.
  2. Každý kořen potřebuje alespoň 20 cm prostoru. Zasaďte jej do zahradní zeminy smíchané s kompostem s pH 6,1-6,5.
  3. Zasaďte buď celý zázvor mělce nebo nechte trčet očko.
  4. Po zasazení zalijte a těšte se na první úrodu, které se dočkáte už za 3 až 4 měsíce.

Vypěstovaný zázvor vyjměte z půdy, odřízněte a zbytek vraťte zpět do země. Odříznutý oddenek bude mít jemnou slupku a výrazně pikantní chuť. Zázvor dozraje zhruba v říjnu až listopadu, kdy mu zežloutnou a uschnou lístky. V tom období už přestaňte zalévat.

Čerstvý kořen můžete sbírat během celého roku, a vytvořit si tak slušné zásoby na zimu  nebo na výrobu zázvorové limonády, likéru nebo kandovaného zázvoru. Všechny tři recepty najdete v článku, který pro vás už chystáme a brzy ho najdete na blogu.